De Formule 1 begon eerst als een gemotoriseerde zeepkist om in te racen. Hier werden veel ongelukken mee veroorzaakt en dus ook steeds meer dingen aangepast om de wagen steeds sneller te maken om te winnen. Na talloze aanpassingen zijn we bij de Formule 1 auto die we nu kennen. In dit artikel gaan we kijken naar de meest innoverende van die toepassingen. SchijfremEerst werd er een trommelrem gebruikt in de F1. Sinds 1953 werd de schijfrem gebruikt in de 24 uur van Le Mans. Deze schijfremmen zorgen ervoor dat de rem de warmte makkelijker en sneller kwijt kan waardoor je dus veel efficiënter kan remmen en de stopafstand een heel stuk kleiner te maken. Hiermee kan je ook veel sneller door een bocht aangezien je later kan remmen dan de autos die nog met een trommelrem reden. KoolstofvezelVoordat er koolstofvezel oftewel ‘carbon’ gebruikt werd in de F1 autos was het frame van aluminium. Toen werd er al wel carbon gebruikt maar alleen in kleine onderdelen. Het koolstofvezel werd het eerst in de monocoque gebruikt in 1981. Een rijder verongelukte daarmee en het karkas heeft het overleefd. Dat was met het aluminium niet gebeurd. Door deze ontwikkeling is de F1 auto een heel stuk veiliger geworden. HaloOm de F1 coureurs te beschermen heeft de FIA ervoor gezorgd dat de halo verplicht werd sinds het seizoen van 2018. Deze halo zit boven om de cockpit heen en beschermt het hoofd van de coureur. Eerst vonden de coureurs deze ontwikkeling niks omdat hun zicht belemmerd werd door de halo. Na de van Grosjean in 2020 op Bahrein merkte wat het nut van de halo was. Als de halo niet op Grosjean zijn auto had gezeten had hij niet meer geleefd.
Met al deze ontwikkelingen zijn we bij de auto die we nu kennen. En dat is maar goed ook, want de auto is nu een heel stuk veiliger dan waar ze mee begonnen. Dit heeft de sport alleen nog maar leuker en interessanter gemaakt. Voor nieuws over de nieuwste ontwikkelingen in de Formule 1 kun je kijken op GPToday.net
|