Social media monitoring, nog nooit van gehoord? Wil je jouw online reputatie in kaart brengen of jouw sociale campagnes specificeren op de actualiteiten? Of wil je simpelweg betere keuzes maken binnen jouw contentstrategie? Met social media monitoring kun je op al deze vragen een antwoord geven. In dit blog vertellen wij over social media monitoring en wat dit voor jouw onderneming kan betekenen!
Wat wordt er verstaan onder social media monitoring?Social media monitoring, door velen ook social listening genoemd, is het volgen en documenteren van het social media gedrag van de doelgroep, klanten, influencers en de concurrenten van een onderneming. Door deze gegevens kan een onderneming zoals die van u precies kijken wat wel en niet aanslaat binnen de doelgroep. Met deze gegevens kunt u heel goed inspelen wanneer er een nieuwe contentstrategie ontwikkeld wordt.
Al deze eigenschappen van social media monitoring kunnen relevant zijn voor zowel de marketing- als de verkoopactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan het oppikken van trends, campagnes te ontwikkelen en om reputatieschade van uw onderneming tegen te gaan. Social media monitoring is dus erg breed!
Continue vat op online gebeurtenissenHet kan wel eens gebeuren dat u tijdens het monitoren van social media van uw onderneming negatieve berichtgevingen ziet. Omdat door de strakke monitoring dit in een zeer vroeg stadium is opgemerkt, kunnen ondernemingen vaak snel inspringen bij een zogeheten ‘shitstorm’. Hiermee is de kans groot dat u de schade kan beperken en zelfs kan afwenden.
Ik zie u denken, maar wat is dan het verschil tussen social media monitoring en een social media-analyse? Het grote verschil en ook een enorm voordeel meteen voor het monitoren, is dat deze vorm realtime en dus altijd gebeurt. Een social media-analyse gebeurt een keer in de zoveel tijd. Echter worden de gegevens uit de monitoring wel als basis gebruikt in de analyse om globaal een situatie te kunnen schetsen.
|