Passion 4 Web
Image default
Zakelijk

Wat is Guerrilla Marketing?

Wat hebben merken als Samsung, Spotify en Tesla met elkaar gemeen? Ze doen het met guerrillamarketing. In dit overzicht zie je uit eerste hand hoe toonaangevende merken guerrillamarketingcampagnes inzetten om indruk te maken (vaak zonder de portemonnee te spekken).

 

 

Bijna 100 jaar geleden klom Alvin “Shipwreck” Kelly in een vlaggenmast en bleef daar een halve dag zitten – naar verluidt om de aandacht te vestigen op een warenhuis in Philadelphia.

 

Het is misschien niet het eerste voorbeeld van guerrillamarketing, maar het is zeker het vreemdste. De voorbeelden zijn te danken aan een PR bureau in Amsterdam.

 

Guerrillamarketingcampagnes (niet te verwarren met een gorillamarketingcampagne) zijn een geweldige manier om uw merkbekendheid te vergroten, vooral wanneer je een soort guerrillamarketing-evenement gebruikt.

 

Wat is Guerilla Marketing?

Guerrillamarketing is een kosteneffectieve marketingstrategie die gebruik maakt van onconventionele en inventieve tactieken om exposure te krijgen voor een product of merk.

 

Wanneer correct uitgevoerd, kunt u een buzz genereren, naamsbekendheid opbouwen en zelfs een verhaal vertellen zonder een ton aan budget te laten vallen op betaalde advertenties, Out of Home plaatsingen, of advertenties in grote publicaties. Door het vastleggen van de aandacht van het publiek met weinig tot geen kosten, kunt u de impact van uw evenement te maximaliseren. Beter nog: je bedrijf kan de mond-tot-mond marketing creëren die het nodig heeft op korte termijn en user-generated content die het nodig heeft op lange termijn.

 

De guerrillamarketingvoorbeelden hier zijn vaak budgetvriendelijk en laten zien dat elk bedrijf creatief en effectief kan zijn zonder de bank te breken

 

Waarom je zou moeten investeren in Guerrilla Marketing

Investeren in guerrillamarketing geeft aan dat je bedrijf klaar is om op creatieve manieren de aandacht van het publiek te trekken. Met hun aandacht wordt uw merk de aparte entiteit die u wilt zijn op de markt. Je bedrijf is herkenbaarder en de kans is groter dat het de eerste keuze is die bij de consument opkomt.

 

Voorbeelden van Guerilla Marketing?

 

Domino’s Pizza in Amerika

Niemand wil graag een pizza bezorgd krijgen met de ingrediënten overal aangesmeerd en de kaas vastgeplakt aan het dak van de doos. Maar al te vaak is dat echter precies het geval. In 2018 wees Domino’s de bron van het probleem aan – en het was niet slecht rijden.

 

In plaats daarvan legde het pizzamerk de schuld bij de infrastructuur van Amerika en zijn overdadige hoeveelheid kuilen in de straat. En zo begon de bestrating voor pizza campagne.

 

Belangrijkste conclusie: Niets verdient de waardering van het publiek zoals het oplossen van een alledaags probleem.

 

Hereditary’s griezelige poppen

Marketing voor horrorfilms is altijd van cruciaal belang geweest om films verder te laten kijken dan de typische horrorfilmbezoeker. Een van, zo niet de grootste, horrorfilm van de afgelopen jaren was Hereditary.

 

Online buzz werd gegenereerd voor de film dankzij een slimme en griezelige stunt uitgevoerd op de deelnemers van een middernacht screening. De dag na het zien van de film vonden fans griezelige poppen voor hun hoteldeuren. Met de film en deze slimme guerrillamarketing verdiende de film in het eerste weekend 13 miljoen dollar aan de kassa.

 

Belangrijkste conclusie: Wees niet bang om eng te zijn. Soms is dat de meest on-brand tactiek die je kunt toepassen.

 

Tesla’s “0 dollar budget”

Hoewel velen de capriolen van Tesla-oprichter Elon Musk frustrerend vinden, hebben veel van die capriolen geleid tot hopen pers voor weinig tot geen geld.

 

De Tesla-marketing hierboven heeft aardig wat geld gekost. Guerrillamarketing wordt echter vaak gebruikt door het merk. Zo gaf Tesla zijn patenten gratis weg. Daarnaast staat het merk bekend om het viral gaan dankzij humoristische video’s van zijn nieuwe technologie, zoals toen Tesla-fans video’s maakten van zichzelf terwijl ze de autopilot-functie van de auto gebruikten. Kortom, het merk weet hoe het de aandacht moet trekken.

 

Belangrijkste conclusie: Guerrillamarketing hoeft geen eenmalige actie te zijn. Het kan een reeks acties zijn die het merk neerzetten als een consistente guerrillamarketeer.

Burgerking influencer stunt

Burger King heeft onlangs een beroep gedaan op influencers om de terugkeer van zijn funnel cake-frietjes op de markt te brengen. De traktatie verscheen voor het laatst op menu’s in 2010. Om buzz te genereren, begon BK’s Twitter account met het liken van tweets van influencers en geverifieerde accounts uit 2010. De populaire influencer Casey Neistat beweerde dat hij en anderen werden uitgebuit in de stunt, waarop de fastfoodketen probeerde zijn excuses aan te bieden.

 

Belangrijkste conclusie: Denk aan je deelnemers bij guerrillamarketing. Een negatieve reactie zal al je andere harde werk verzuren.

https://www.paradijsvogelsmagazine.nl/ideeen-voor-de-leukste-guerrilla-campagnes/