Als bedrijf ben je verplicht je administratie bij te houden. Een onderdeel hiervan is boekhouden. Je administratie bijhouden en boekhouden hebben dan ook niet dezelfde betekenis. Vraag jij je af wat nou precies het verschil is? Wij begrijpen heel goed dat hier verwarring over is. In deze blog leggen we je uit wat precies het verschil is tussen je administratie bijhouden en boekhouden. Verder gaan we nog wat uitgebreider in op de voordelen van zelf online je administratie bijhouden. Online administratie VS online boekhoudingNaast dat het bijhouden van je administratie heel belangrijk is, is het ook wettelijk verplicht. Maar wat houd je administratie bijhouden precies in? Het houd in dat je ervoor zorgt dat alle bonnen en facturen van al je inkomsten en uitgaven goed bewaart worden. Door je administratie goed bij te houden kun je je financiële zaken altijd verklaren. Let hierbij wel op dat je het juiste btw tarief gebruikt en op tijd je aangifte doet. Zo kom je niet in de problemen met de Belastingdienst.
Op grond van de administratie van het bedrijf kan er een winst- en verliesrekening, een balans en een kasstroomoverzicht worden opgesteld. Dit wordt verstaan onder boekhouden. Het is dan ook een onderdeel van het bijhouden van je administratie.
Je kan er voor kiezen om je administratie en boekhouding te laten doen door een accountant. Maar je kan er ook voor kiezen om het zelf te doen met een online administratie programma. Met een online administratie programma kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een factuur maken. Het is hierbij wel belangrijk dat je checkt of dit programma ook een boekhoudoptie heeft of dat het alleen de administratie bijhoud. Voordelen van online administratieZelf je online administratie bijhouden heeft veel voordelen. Wij hebben ze allemaal voor je op een rijtje gezet:
|