Sinds Amazon ook in Nederland actief is, kunnen online retailers niet meer om dit platform heen. De komende tijd zal het dan ook een belangrijk onderdeel worden van de Nederlandse e-commerce markt. Veel bedrijven zien deze stijging in populariteit als een ideale kans om ook hun producten op dit online platform te zetten en zo ook te werken aan hun naamsbekendheid. Maar hoe zet je Amazon nu effectief in voor jouw organisatie? Je leest het hier.
Wat ga je verkopen?Voordat je begint met verkopen op Amazon is het natuurlijk logisch dat je je eerst goed bedenkt wat je precies wil gaan verkopen op dit platform. Hierbij zijn er 20 verschillende productcategorieën waar je uit kunt kiezen. Dit lijkt misschien weinig, maar voor professionele verkopers kunnen de categorieën ook onderverdeeld worden in vertakkingen. Het is dus goed om je hier vooraf even goed in te oriënteren. Bij het aanbieden van producten op Amazon, zijn er twee mogelijkheden. Je kunt er namelijk voor kiezen om zelf zaken zoals verzending en retournering te regelen, maar je kan ook alles overgeven aan Amazon, die dan jouw voorraad ook in beheer neemt. Je moet uiteraard wel zelf je productenaanbod even uploaden.
AdverterenNaast dat je je producten dus te koop kunt zetten op Amazon, kun je ook een advertentie maken. Hierdoor kun je met je Amazonpagina’s op organische posities terecht komen in zoekresultaten in Google. Dit kunnen handmatige campagnes en advertenties zijn, maar ook automatisch gegenereerde advertenties. Dit is ook weer gerelateerd aan SEO en online marketing. Wil je hier meer over weten? Luister dan naar een online marketing podcast! Met SEO kun jij dus een goede positie generen met je advertentie. Ze worden getoond aan bezoekers, die zoeken naar de gerelateerde zoekwoorden.
Verschil andere verkoopsitesHet verkopen van producten via Amazon is heel anders dan bijvoorbeeld via Bol.com of Marktplaats. Als ondernemer is het dus aan jou om te beslissen welk platform het beste past bij jouw bedrijf. Doordat Amazon vrij nieuw is in Nederland is het echter nu wel een goed moment om hier op te gaan verkopen. Dan ben je namelijk een van de eerste spelers op de markt en blijf je de concurrentie voor. Een groot voordeel van Amazon is dat het een groot Europees bereik heeft. Zo kun je dus veel consumenten in andere landen benaderen, wat bijvoorbeeld weer niet kan met Nederlandse verkoopsites. |