Passion 4 Web
Image default
Financieel

Tips voor het bijhouden van je boekhouding

Als je net voor jezelf bent begonnen en een bedrijfje hebt opgestart, kan het doen van de boekhouding best lastig zijn. Je weet waarschijnlijk niet hoe alles werkt en moet af en toe flink puzzelen om eruit te komen. Om ervoor te zorgen dat het doen van je boekhouding soepeltjes verloopt geven we je in dit artikel een aantal tips.

Kom je er niet uit, of heb je eigenlijk niet zo veel tijd om zelf je boekhouding te doen? Dat kan natuurlijk. Je kunt er dan ook voor kiezen om een accountant in te schakelen. Kies bijvoorbeeld voor Doomen & Quist: uw accountant nabij Breda. Wanneer je je boekhouding namelijk uitbesteedt, hoef je nooit bang te zijn dat je boekhouding de verkeerde kant op gaat.

  1. Houd werk- en privékosten gescheiden

Als je net begonnen bent, heb je misschien al je geld nog op één bankrekening staan. Privé en werk lopen dan door elkaar heen en dat kan ervoor zorgen dat het je niet helemaal duidelijk is wat je nu wel moet boeken en wat niet. Het is daarom slim om altijd een zakelijke rekening te openen. Zelfs als je niet zo veel transacties maakt met je rekening, is het wel fijn om toch dat overzicht en die rust te hebben.

  1. Doe je administratie digitaal

Waar de boekhouding vroeger overal nog via papier ging, wordt deze nu steeds vaker digitaal gedaan. Door direct over te stappen op een digitaal archief en een digitale boekhouding hoef je helemaal niets meer te printen. Je kunt facturen, offertes, contracten en andere dingen allemaal makkelijk vinden via het online programma dat je gebruikt en je kunt dit allemaal zo lang bewaren als je wilt. Het is wettelijk verplicht om je administratie tot zeven jaar terug te bewaren. Stel je werkt met papier, dan zijn dat behoorlijk wat ordners. Als je online werkt, kun je alles met één klik van je muis bereiken.

  1. Houd alles bij

Het is natuurlijk verplicht om alles goed bij te houden, maar soms schiet dat er nog wel eens bij in en dan ben je opeens een belangrijke brief van de Belastingdienst kwijt, of weet je niet meer hoeveel uren je gemaakt hebt voor die ene klant. Dat kan natuurlijk enorm vervelend zijn en het kan ook voor nare consequenties volgen. Het is daarom slim om altijd je uren goed bij te houden en deze in een apart document te noteren. Verder is het handig om post en brieven die voor je bedrijf zijn op een aparte plek te bewaren, zodat je ze in één keer kunt pakken en inzien. Denk bijvoorbeeld aan een brievenlade. Zo zorg je ervoor dat je hele bedrijf geordend blijft en soepel blijft lopen.