Maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel MVO, is een duurzame vorm van ondernemen. In deze blog lees je alles over maatschappelijk verantwoord ondernemen.
MVOMVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen is een andere benaming voor duurzaam ondernemen. Bij MVO is er aandacht voor de drie P’s. De drie P’s zijn: planet, people en profit. In andere woorden houdt het in dat een onderneming oog heeft voor de wereld, de mens, maar ook op winst. Het is de bedoeling dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van maatschappelijke problemen. Hierbij te denken aan luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing.
Planet (wereld)Bij de P, planet, is het van belang dat er aandacht is voor de natuurlijke leefomgeving. Een bedrijf kan grote stappen maken, door te helpen aan de milieuproblematiek.
People (mens)People staat niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor de maatschappij. Voorbeelden van MVO op het gebied van people zijn onder andere: goede arbeidsomstandigheden, mensenrechten en medezeggenschap van de mensen uit de omgeving
Profit ( winst)Bij de P, profit, wordt er niet alleen naar de winst gekeken. Er is ook aandacht voor de economische effecten van de bedrijfsactiviteiten op de omgeving. Winst (profit) is een belangrijk aspect voor een bedrijf om verder te kunnen groeien. Door de winst die een bedrijf boekt, is het mogelijk om stappen te maken op het gebied van duurzaamheid. Als de naamsbekendheid van een bedrijf groot is, is er ook de verwachting dat het bedrijf stappen blijft maken met betrekking tot de P’s van planet en people.
WebshopEr zijn veel oplossingen voor bedrijven om steeds duurzamer te ondernemen. Bij webshops wordt er veel gekeken naar de verzending en bezorging van het pakket. Een webshop kan door middel van een duurzame verpakking al grote stappen maken. Een goed voorbeeld hiervan is een recyclebare verpakking of zoveel mogelijk reduceren van plastic. Naast de verzending wordt er ook veel gekeken naar de bezorging. Een bedrijf heeft de keuze uit veel bezorgdiensten. Echter appreciëren veel klanten het, als er voor een duurzame bezorging wordt gekozen. Bijvoorbeeld een bezorging op groene stroom of dat het pakket wordt afgeleverd op een locatie met meerdere pakketten. |