Wanneer je een bedrijf hebt of als je werkt voor een bedrijf dan weet je als geen ander hoe belangrijk het is om je klanten tevreden te houden. Als klanten tevreden zijn kan dit namelijk, naast dat dit je een fijn gevoel geeft, ook heel veel opleveren voor jouw bedrijf. De beste ambassadeurs voor jouw merk of bedrijf zijn dan ook tevreden klanten die een goed woordje voor je kunnen doen. Wil je meer weten over waarom tevreden klanten zo belangrijk zijn voor je bedrijf? Lees hieronder dan snel verder voor meer informatie hierover.
Tevreden klantenEen tevreden klant is een goede klant. Hier zorgt jouw bedrijf dan ook voor. Het is heel erg belangrijk dat je jouw klanten tevreden houdt zodat zij ook terug willen komen bij jouw bedrijf voor bijvoorbeeld een herhalingsaankoop. Zo bindt je klanten aan je bedrijf of merk en zo doen zij meerdere aankopen bij je. Toch zijn er soms ook tevreden klanten die toch kiezen voor een ander bedrijf wanneer zij een zelfde product of dienst willen afnemen. Er zijn dan ook verschillende technieken om dit te kunnen voorkomen en om deze klanten echt aan jouw bedrijf te binden.
Klanten laten terugkeren naar jouw bedrijfMaar, hoe zorg je er nou voor dat een tevreden klant ook echt terugkeert naar jouw bedrijf? Dit kan je doen door gebruik te maken van een loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma is een manier waarmee je klanten kan motiveren om terug te keren naar jouw bedrijf. De meeste bedrijven gebruiken hiervoor een soort beloningssysteem, denk bijvoorbeeld aan een stempelkaart van een koffietent bij jou op de hoek. Als je de stempelkaart vol hebt krijg je een gratis bakje koffie. Op deze manier motiveer jij de klant om ook zijn of haar volgende bakje koffie te komen kopen.
Een programma dat past bij jouw klantOm een loyaliteitsprogramma tot een succes te laten worden is het natuurlijk belangrijk dat je wel goed duidelijk hebt waar jouw klant behoefte aan heeft. Bij de koffie tent is de behoefte duidelijk, maar als je een meubel winkel hebt kan je moeilijk een gratis bank weggeven na het kopen van 6 meubels. Daarom moet je goed bedenken hoe je jouw klant aan je kan binden met een beloning die jou als bedrijf niet teveel kost. Ook is het luisteren naar feedback van klanten erg belangrijk om een band met hen te krijgen.
|