Passion 4 Web
Image default
Onderwijs

Hoe te helpen met Huiswerkbegeleiding

De basisregel van huiswerkbegeleiding is: “Doe de huiswerk opdrachten niet zelf”. Het is niet je huiswerk – het is van je kind. “Ik heb kinderen het huiswerk laten maken dat in het handschrift van hun ouders staat”, klaagt een leraar van de achtste klas. Het doen van opdrachten voor uw kind helpt hem niet om informatie te begrijpen en te gebruiken. En het helpt hem niet om zelfvertrouwen te krijgen in zijn eigen kunnen.

Hier zijn enkele manieren waarop je leiding kunt geven zonder het huiswerk van je kind over te nemen met huiswerkbegeleiding.

Huiswerkbegeleiding: Help uw kind geordend te krijgen

Help je kind om een ​​schema te maken en zet het op een plek waar je het vaak zult zien. Door opdrachten uit te schrijven, raakt hij gewend aan het idee om op de hoogte te blijven van wat moet en wanneer. Als uw kind nog niet in staat is om te schrijven, schrijft u het voor hem totdat hij het zelf kan doen.

Met een boekentas of rugzak wordt het voor uw kind eenvoudiger om huiswerk naar school te brengen. Het verstrekken van huiswerkmappen waarin uw kind zijn opdrachten kan bewaren voor bewaring kan hem ook helpen om georganiseerd te blijven.

 

Goede leergewoonten aanmoedigen

Docenten geven studenten over het algemeen tips over hoe ze kunnen studeren. Maar het kost tijd en oefening om goede studiegewoonten te ontwikkelen. Om goede gewoonten thuis te versterken, kun je:

  • Help uw kind tijd te besteden aan het voltooien van opdrachten. Als uw achtste beoordelaar bijvoorbeeld binnen drie weken een biologieverslag heeft, bespreek dan alle stappen die nodig zijn om het rapport op tijd af te ronden, inclusief:
  1. een onderwerp selecteren;
  2. het onderzoek doen door boeken en ander materiaal over het onderwerp op te zoeken en aantekeningen te maken;
  3. uitzoeken welke vragen moeten worden besproken;
  4. een schets opstellen;
  5. schrijven van een ruwe schets; en
  6. herziening en voltooiing van de definitieve trekking.
  • Moedig uw kind aan om een ​​grafiek te maken die laat zien hoeveel tijd zij verwacht te besteden aan elke stap.
  • Help uw kind aan de slag als hij onderzoeksrapporten of andere grote opdrachten moet doen. Moedig hem aan om de bibliotheek te gebruiken. Als hij niet zeker weet waar te beginnen, vertel hem dan om de bibliothecaris om suggesties te vragen. Als hij een computer gebruikt voor online naslagbronnen, of de computer nu thuis is, op school of in de bibliotheek, zorg er dan voor dat hij alle hulp krijgt die hij nodig heeft om hem op de juiste manier te gebruiken en naar geschikte websites voor de leeftijd te zoeken. Veel openbare bibliotheken hebben huiswerkcentra met docenten of andere vormen van persoonlijke ondersteuning. Nadat uw kind het onderzoek heeft voltooid, luister als hij u de punten vertelt die hij in het rapport wil maken.
  • Geef oefentoetsen. Help je derde leerling zich voor te bereiden op een spellingstest door de woorden te zeggen terwijl ze ze schrijft. Laat haar haar eigen test corrigeren terwijl je elk woord spelt.
  • Help uw kind op het laatste moment met rammelen te vermijden. Bespreek met uw vijfde beoordelaar hoe en wat u moet studeren voor zijn sociale studies, lang voordat deze moet worden gegeven. Je kunt hem laten weten wat hij moet doen, een oefentest maken en antwoorden op de vragen opschrijven.
  • Praat met je kind over hoe je een test kunt doen. Zorg ervoor dat ze begrijpt hoe belangrijk het is om de instructies zorgvuldig te lezen, om de tijd bij te houden en om te voorkomen dat er te veel tijd wordt besteed aan een bepaalde vraag. (Zie het gedeelte Bronnen voor de titels van boeken en pamfletten die meer tips geven over hoe uw kind zich kan organiseren en goede studiegewoonten kunnen ontwikkelen.)

 

Kijk uit voor Frustratie

Als uw kind tekenen van frustratie vertoont, laat hem dan een pauze nemen. Moedig hem aan en laat hem zien dat je weet dat hij het huiswerk kan doen.

Aanmoedigen

Mensen van alle leeftijden reageren op lof. En kinderen hebben aanmoediging nodig van de mensen wier mening zij het meest waarderen, hun gezinnen. “Goede eerste versie van uw boekrapport!” of “Je hebt geweldig werk geleverd” kan een belangrijke bijdrage leveren aan het motiveren van je kind om opdrachten te voltooien.

Kinderen moeten ook weten wanneer ze hun beste werk niet hebben gedaan. Maak kritiek echter constructief. In plaats van een zesde grader te vertellen: “Je zult die rotzooi toch niet inleveren?” zeg: “De leraar zal uw ideeën beter begrijpen als u uw beste handschrift gebruikt.” Geef dan lof als het kind klaar is met een nette versie.

huiswerkbegeleiding

https://www.lyceo.nl/vestigingen/studieq-vestigingen-gaan-door-als-lyceo/