Voor ondernemers, en zeker voor startende ondernemers, is het belangrijk om een onuitwisbare indruk op je klanten en relaties achter te laten. Door een goede indruk te maken, kun je namelijk je klantenkring uitbreiden en ervoor zorgen dat je als ondernemer, winkelier of zzp’er een positieve reputatie opbouwt. Een goede manier om op deze manie aan p.r. voor jezelf te doen, is door relatiegeschenken te laten maken en die weg te geven aan je klanten, collega’s en zakelijke contacten. Relatiegeschenken gebruiken heeft een aantal interessante voordelen voor ondernemers te bieden. In dit artikel zetten we de belangrijkste pluspunten van relatiegeschenken op een rijtje. Je laat een onuitwisbare indruk achterHet belangrijkste voordeel van een relatiegeschenk weggeven aan je klanten, is dat ze zich jou blijven herinneren. Belangrijk is daarbij wel dat je kiest voor een relatiegeschenk dat echt nuttig is, zodat de ontvanger je cadeau bewaart. Voorbeelden van praktische, nuttige en gewaardeerde relatiegeschenken zijn bijvoorbeeld een goede fles wijn, een mooie Parker-pen met jouw bedrijfslogo erop of een handige bidon die mooi ontworpen is. Een type relatiegeschenk dat ook door veel mensen en relaties wordt gewaardeerd, is een USB-stick. Ook dit is een populair relatiegeschenk dat door degene die hem ontvangt niet snel in de prullenbak gegooid zal worden. Zorg er echter wel voor dat de USB-stick voldoende opslagcapaciteit heeft en ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Tot slot kiezen veel ondernemers er ook voor om vesten te bedrukken met een leuke opdruk, en deze cadeau te doen aan relaties. Goede relatiegeschenken zorgen voor veel contactmomentenWat bepaalde relatiegeschenken écht interessant maakt, is het feit dat bepaalde soorten relatiegeschenken door veel mensen worden gezien. Kies daarom slim uit wat je weggeeft. Zo kun je bijvoorbeeld een gave pet laten maken met jouw bedrijfsnaam erop. Mensen die de pet krijgen en hem mooi vinden, gaan die natuurlijk op straat of op het strand dragen. Het resultaat: je krijgt vanzelf meer naamsbekendheid. Hetzelfde geldt ook voor bedrukte pennen. Vaak laten mensen hun pen slingeren of raken ze kwijt aan een ander. Een gemiddelde Nederlandse pen wisselt zo’n zeven keer van eigenaar! En dat is geen probleem toch, als je wilt dat veel mensen de naam van jouw onderneming of je logo te zien krijgen? Een kostenefficiënt middel voor p.r.Gebruikmaken van relatiegeschenken betekent dat je als ondernemer op een kostenefficiënte manier aan marketing doet. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van pennen als relatiegeschenk, die immers regelmatig van eigenaar wisselen. Extra fijn: je maakt met dit soort cadeautjes ook reclame binnen de privésfeer, want mensen nemen pennen van hun werk of die ze hebben gekregen vaak mee naar huis. Een goed relatiegeschenk om veel contactmomenten mee te maken, is ook het bedrukte memoblokje. Zitten er bijvoorbeeld 200 velletjes in, dan kun je met één blokje veel mensen bereiken! Relatiegeschenken brengen emoties overEen fijn kenmerk van veel relatiegeschenken is dat deze in staat zijn om emotie over te brengen. Zo kun je met een leuke knuffel met jouw bedrijfskleuren en naam erop, laten zien dat je om je klanten geeft. Maar ook een bedrukte mok, een sleutelhanger of een t-shirt zijn prima cadeaus om ontvangers emotioneel te raken en zo een band met ze op te bouwen! |