Passion 4 Web
Image default
Bedrijven

Een SEO beleid dat u zelf uit kunt voeren

Search engine optimization vaak afgekort als SEO is de kunst van het hoog laten ranken (scoren) van een website in de Google resultaten. Het voordeel van SEO is de gratis vindbaarheid op een door u gekozen zoekwoord. Er hoeven aan SEO geen kosten te zitten wat het een zeer lucratieve bezigheid kan maken. Hoger in Google betekent meer bezoekers, en hopelijk betekent dat voor u ook meer klanten. In dit artikel bespreken we de stappen die u kunt ondernemen, plus de gratis tools die in mijn opzicht een uitstekende hulp zijn geweest in het optimaliseren van mijn eigen website, Scripted Consultancy.

1) Het bepalen van uw zoekwoord

Het zoekwoord dat u kiest als basis van uw SEO bepaalt simpel gezegd de moeilijkheidsgraad van uw SEO werkzaamheden. Kiest u een populair zoekwoord, dan zal de concurrentie veel hoger zijn. Dit heeft invloed op de moeite die u moet steken in de volgende stappen.
Bent u bereid om veel tijd en moeite te steken in SEO, dan kunt u kiezen voor een zoekwoord met een hoge concurrentie. Deze leveren waarschijnlijk ook veel meer bezoekers op. Daarentegen kunt u met minder moeite goed scoren op een zoekwoord met lage concurrentie, dit levert over het algemeen wel minder bezoekers op.

Die concurrentie en populariteit zijn te bekijken in de Google Keyword Planner. Dit is een tool in Google Ads.

U kunt een één of meerdere zoekwoorden ingeven waarna u een overzicht ontvangt van de maandelijkse zoekopdrachten van dit woord, plus de concurrentiegraad. Tevens ontvangt u een hele lijst aan zoekwoordsuggesties. Deze kunnen dienen als inspiratie, maar ze zullen later ook voor een ander doel bruikbaar zijn.

 

 

2) Het schrijven van uw content

Het schrijven van uw SEO teksten is van belang om content te schrijven die voor Google relevant is. Het verwerken van uw zoekwoord is hier van groot belang om duidelijk te maken waar uw tekst over gaat. Mijn tip is, begin op een natuurlijke wijze over uw product of dienst te schrijven op een manier die u ligt. Er zijn tal van tools die later kunnen helpen uw teksten te verbeteren.

Één van deze tools is de Real time content analysis van Yoast. Hier kunt u de tekst op uw website in plakken, een focus woord opgeven (uw zoekwoord), en direct een advies ontvangen. Deze tool helpt vooral bij het optimaliseren van zinnen en kopjes, maar ook bij het opstellen van uw SEO-titel en meta-description. Dit zijn de titel en de omschrijving die zoekers in Google zullen zien. De Tool van Yoast zal u tips geven over de frequentie van het zoekwoord in uw tekst, en over de verwerking hiervan in de titel en omschrijving.

De Yoast Content Analysis

Wilt u een stap verder gaan (en dit adviseer ik ten zeerste als u hoog in Google wilt komen), zorg dan voor een tekst die een breder draagvlak heeft dan slechts dat ene zoekwoord. De eerder besproken zoekwoordsuggesties in Google Ads helpen hierbij. Vult u bijvoorbeeld het zoekwoord “bank” in, dan krijgt u een lange lijst met suggesties. Het is hierbij belangrijk om ten eerste die zoekwoord suggesties uit te zoeken die voor u relevant zijn, om deze vervolgens te verwerken in de teksten op uw website. Dit zal het onderwerp van uw website uiteindelijk nog beter afbakenen.

Bent u bijvoorbeeld een groothandel in meubilair, en wilt u hoog scoren op het woord “bank”. Verwerk dan zaken in uw tekst als: “hoekbankstel”, “2-zits bank” en “moderne bank”. Mits u deze verkoopt natuurlijk. De keuze bij deze zoekwoorden is aan u. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid en kost u niet veel meer moeite. Houd de teksten natuurlijk wel logisch en goed leesbaar, de klant moet immers nog steeds goed geïnformeerd worden.

 

3) Verbeter uw website

U heeft uw zoekwoorden bepaalt en uw teksten geschreven, nu is het tijd om dit alles te laten zien aan de buitenwereld via een geoptimaliseerde website. Dit optimaliseren kunt u doen aan de hand van, hoe ik ze noem, “SEO-checkers”. Dit zijn websites waar u simpelweg uw URL invult, waarna een analyse tool u wijst op verbeterpunten. Er zijn tal van deze websites en allen zullen zij op een net iets andere manier naar uw site kijken.

Om het gemakkelijk te maken beveel ik SEO TESTER ONLINE aan. Een tool die kijkt naar de technische onderdelen van uw site, uw content, de snelheid (zowel op desktop als mobiel), en het social gedeelte van uw site. Dit alles wordt samengevat in een overzichtelijke weergave met een eindscore. Daarnaast worden per categorie adviezen geformuleerd.

Helaas zijn sommige onderdelen in de analyse technisch van aard. Mocht u geen verstand hebben van website-code, of heeft u zelf geen toegang tot uw website doordat u deze uitbesteed, dan zijn sommige punten lastig te verbeteren. Toch zijn de technische zaken onder het kopje “basic” en de “performance” onderwerpen belangrijke factoren voor een hoge score. Contact met uw website beheerder is dus gewenst.

SEO TESTER ONLINE  (5x per dag gratis te gebruiken)

Ik raad aan om een score te behalen van minimaal 80. Dit is enigszins gemakkelijk te halen en zorgt voor een voorsprong op de concurrentie.

4) Een goed backlink profiel

 

Op dit moment hebben we in theorie een geschikt zoekwoord, goede teksten en een goede website. Dan zijn we al over de helft! De rest wordt hoofdzakelijk bepaald door het backlink profiel (hoeveel die rest precies is weet niemand). Backlinks zijn links op andere website verwijzend naar uw website. Dit geeft een connectie aan tussen beide sites. Een goed backlink profiel bevat verwijzende sites die op hun beurt weer een goede score hebben bij. Google, dit verhoogt uw score.

Er zijn vele soorten scores die de kwaliteit van uw website in kaart brengen. Deze veranderen ook door de jaren heen. Was het vroeger nog verstandig om uw link op zoveel mogelijk sites te krijgen, daar telt tegenwoordig vooral de kwaliteit van deze linkende sites. De scores die u vooral aan moet houden zijn er slechts 2: De Trust Flow (TF) en de Citation Flow (CF). Oké, er is er nog 1; de Trust Ratio. Dit is de TF gedeeld door de CF.

De TF geeft de kwaliteit aan van de websites die naar u verwijzen. De CF geeft het aantal links aan naar uw website. Zoals we al hebben benoemd is kwaliteit tegenwoordig belangrijker dan kwantiteit, en focussen we ons dus vooral op de TF. 
Om uw TF en CF te controleren kunt u gebruik maken van de website die deze twee scores bedacht heeft: Majestic. Vul simpelweg uw URL in en ontvang uw score.

MAJESTIC -> 1x per dag te gebruiken.

Het is verstandig om te proberen uw TF hoger te laten scoren dan uw CF en zo op een trust-ratio hoger dan 1 uit te komen.
Een hoge CF verkrijgt u door het aantal backlinks, maar u krijgt u uw TF nu hoger dan uw CF? Simpel, door een relatief klein aantal kwalitatieve links. Deze kwalitatieve links ontvangt u niet door u aan te melden voor startpagina’s of door zomaar uw website link op website achter te laten.

Een kwalitatief backlink profiel verkrijgen

Als uw site al een tijdje bestaat of als u in het verleden de net benoemde backlink technieken hebt uitgevoerd dan kan het zijn dat u al een slecht backlink profiel hebt. Ik heb deze methode gebruikt om achter de foute backlinks te komen.

1- Ten eerste vult u uw wederom uw URL in op https://ahrefs.com/nl/backlink-checker. Nu ontvangt u (in weliswaar een beknopte lijst) uw backlinks.

2- Ten tweede vult u een reeks (na mijn ervaring werkt maximaal 6 links) van uw backlinks in op Bulk SEO checker. Hier kijkt u naar de eerste kolom, TF. Dit zijn dezelfde scores als op Majestic, alleen niet altijd helemaal bijgewerkt. Deze kunnen dus ook slechts als indicatie dienen, maar in mijn ervaring een goede indicatie.

3- Kijk naar de TF score. Alle links die lager dan 20 scoren moet uit uw backlink profiel. Twijfelt u over een bepaalde score (bijvoorbeeld 19,20 of 21), vul dan de betreffende website in op de originele Majestic Tool. Deze kunt u maar 1 keer per dag raadplegen.

4- Verwijder de backlinks door contact op te nemen met het betreffende domein. Vraag de beheerder uw link te verwijderen en verwijder ook de eventuele backlinks van uw eigen website.

Omdat de lijst via Ahrefs beknopt is loont het om na het verwijderen van de backlinks na een paar dagen opnieuw deze analyse te doen. Er komen dan mogelijk nieuwe backlinks aan het licht.

Hoe krijgt u dan kwalitatieve backlinks? Ik heb persoonlijk gebruikt gemaakt van één manier, en dat is bloggen op websites met een hoge TF. Hier moet u wel de tijd voor nemen. Deze blog artikelen kunnen gaan over uw eigen producten en moeten minimaal 600 woorden lang zijn. En niet onbelangrijk, linken naar uw website. U kunt gaan gastbloggen op enkele onderstaande websites. Wees niet bang, deze blogs zullen niet veel gelezen worden. Toch zorgen zij voor kwalitatieve backlinks. Om het gratis te houden kunt u zelf de aanvraag doen bij deze sites tot een gastblog. 

Enkele websites waar ik op blog:

U kunt deze sites wederom door de Majestic halen om te zien dat deze een trustflow > 20 hebben.

Conclusie

Zoekwoorden zoeken, teksten schrijven, een goede website maken en kwalitatieve backlinks vergaren. Zo stijgt u in Google. Zo simpel is het.

 

Teun Koldeweij
Oprichter Scripted Consultancy

https://www.scriptedconsultancy.com/blog/328586_een-seo-beleid-dat-u-zelf-uit-kunt-voeren