Met betrekking tot besluitvorming zijn talloze artikelen gepubliceerd en modellen ontwikkeld. Feit blijft dat managers besluiten nemen op basis van harde en zachte factoren. Het proces kan rationeel of irrationeel zijn en als het goed is maakt een probleemanalyse deel uit van dit proces. Het gestructureerde gebruik van data in de besluitvorming is relatief nieuw. Wat voegt data toe aan de besluitvormingHet toevoegen van (meer) data aan beslissingsprocessen maakt dat de besluiten sneller kunnen worden genomen, accurater en beter zijn. Ook ontstaat er een betere consistentie tussen de besluiten. Daarmee wordt een betere samenwerking gecreëerd tussen medewerkers, afdelingen en teams. Data is afkomstig van een hele reeks aan bronnen. Dat kunnen marktonderzoeken zijn, experimenten, observaties of bestaande databases. Alle gegevens worden verwerkt en geanalyseerd met gebruik van een breed palet van instrumenten waaronder statistische analyses om bepaalde patronen, trends en correlaties vast te stellen en beschikbaar te maken voor de gebruiker. De voordelen van het gebruik van datagedreven besluitvormingDatagedreven besluitvorming zijn altijd gebaseerd op feiten en niet op persoonlijk gekleurde waarnemingen of de welbekende onderbuikgevoelens. Bovendien wordt de foutkans fors gereduceerd omdat er bewijsvoering is voor de genomen besluiten. Het maken van voorspellingen en planningen wordt veel preciezer door de onderliggende data, wat tot een betere uitkomst leidt. Omdat processen geoptimaliseerd zijn en efficiënt verlopen, heeft het een positieve invloed op de kosten. Door data-analyse kan worden vastgesteld of mensen en middelen op de juiste manier worden ingezet. Ook kan er tijdig worden ingegrepen om zaken te optimaliseren. Zo kan ook worden voorkomen dat er onnodige belasting van het milieu ontstaat door afval of onnodige uitstoot van milieuonvriendelijke stoffen. Probleemanalyse -en oplossingOp basis van data-analyse kunnen problemen veel gestructureerde worden ontleed. Dat maakt het op haar beurt eenvoudiger een passende oplossing te vinden. De echte oorzaak van het probleem kan worden aangepakt terwijl er ook gekeken kan worden naar andere oplossingen. Ook is het soms mogelijk de impact van een gekozen oplossing vooraf te testen om de besluitvorming makkelijker te maken. Indien omstandigheden veranderen, zoals klantenvoorkeuren, trends, marktomstandigheden en de concurrentie, kan de organisatie zich sneller en beter aanpassen aan de nieuwe situatie met op basis van de data onderzochte opties. Kwaliteit van de inputBeslissingen zijn zo sterk als de data waarop ze genomen zijn. Hier geldt het devies “garbage in garbage out”. Het is dus van groot belang dat data altijd kritisch bekeken wordt voordat het aan een systeem wordt toegevoegd. Dit hangt uiteraard samen met de gegevensbron. De organisatie zal ook een cultuur moeten creëren waarin de datagedreven inzichten geïmplementeerd worden. Daarnaast moeten er getrainde medewerkers zijn die de data verzamelen, analyseren en kunnen interpreteren. Op de langere termijn ontstaat er idealiter een cultuur waarin inzichten op basis van data leidend zijn in beslissingsprocessen. Het gebruiken van de collectieve brains van de organisatieOm de collectieve kennis van het bedrijf optimaal te benutten en de organisatie te verbeteren is het nodig dat de data verzameld wordt in systemen die optimaal toegankelijk zijn voor alle medewerkers. De beste ideeën komen namelijk vaak van de werkvloer. In meer traditionele organisaties was een vaak gehoorde klacht dat nuttige informatie het management nooit bereikte. Dit leidde vaak tot het gevoel niet gehoord te worden, tot aan frustratie toe. Het leidde zelfs tot uitval van medewerkers. Er is een aantal aanbieders dat integratie van data in organisaties gestructureerd kan implementeren. Kijk bijvoorbeeld eens op Deepler om te zien hoe een verbetertraject werkt. Duidelijk is in elk geval dat verzameling en analyse van data organisaties kan helpen betere beslissingen te nemen. |
https://www.deepler.io/nl/ |