Beste manieren om regionaal te adverterenBied jij een dienst of product aan in een bepaalde regio? Dan kan het interessant zijn om regionaal te adverteren. Op die manier kun je potentiële klanten in jouw omgeving bereiken, zonder dat je allemaal anderen bereikt. Vooral als jouw gebied niet zo groot is, dan is regionaal adverteren ideaal. In de regioWaarom is het handig om te adverteren in jouw eigen regio? Dat is vooral verstandig als jij een regionale business hebt. Denk hierbij aan een fysieke winkel zoals een kledingwinkel, boetiek of speciaalzaak. Als jij wil dat klanten naar jouw winkel toe komen, dan dien je mensen in de omgeving te bereiken. Het heeft voor jou geen zin om mensen buiten jouw gebied te bereiken, want zij komen waarschijnlijk niet naar jou toe. Dit geldt ook voor een dienst in een bepaalde regio: Je helpt alleen mensen in een bepaald gebied, daarbuiten liever niet. Dus dan wil je eigenlijk alleen potentiële klanten binnen jouw gebied benaderen. En daarvoor werkt regionaal adverteren erg goed. Dit zijn de beste manieren om regionaal te adverteren. FoldersOffline media: de ouderwetse folders werken nog steeds goed. Het is wel belangrijk dat je goed weet wat jouw gebied precies is. Heb je een klein gebied? Dan kun je de folders zelf verspreiden (met wat hulp). Als je een groot gebied hebt, dan kun je het uitbesteden. Als jij een folder op de deurmat hebt liggen, dan lees je die wel even door. Daarom werkt deze manier van adverteren best wel goed. Er zijn echter wel een paar minpunten: veel mensen hebben een NEE-sticker. Daarnaast is het redelijk kostenintensief om de folders te maken en te verspreiden. Advertorial uitzettenEen laagdrempelige manier om veel lokale mensen te bereiken en online zichtbaarheid te verhogen is door advertorial linkbuiding. Een advertorial is een advertentie in een redactioneel jasje. Velen hebben niet door dat er eigenlijk een reclame-boodschap verstopt zit in dit informatieve bericht. Hierdoor wordt jouw advertorial goed gelezen en komt de boodschap over op de doelgroep. De doelgroep bereik je door de advertorial uit te zetten bij premium websites, zie hier een overzicht van linkbuilding kosten per website. De lezers kunnen zo doorklikken naar jouw website om zo het product of de dienst te bestellen. Óf om te kijken waar je gevestigd bent om langs te komen. Social mediaAdverteren via social media wordt steeds populairder. Dat komt vooral omdat het laag in kosten is en omdat er veel mensen op social media te vinden zijn. Je kunt ook regionaal adverteren op social media. Dit doe je door een bericht te promoten en dan een gebied uit te kiezen waar het bericht gepromoot dient te worden. Dit kan best goed werken. Het nadeel is wel dat je alleen de mensen bereikt die op het moment van promotie online zijn op social media. Daarnaast krijgen ze het bericht maar één keer te zien en zijn dit maar een aantal woorden. Je dient dus goed na te denken welke boodschap je over wil brengen en die moet erg pakkend zijn. Abri’sEen abri is een bord dat je tegen kan komen op straat, in een bushokje of op het treinstation. Dit is een grote poster met een reclameboodschap erop. Je kunt zelf een poster ontwerpen en deze op verschillende abri’s in jouw regio laten plaatsen. Op die manier kun je mensen bereiken. Het nadeel van offline media is alleen dat je niet makkelijk kunt achterhalen hoeveel mensen dit gezien hebben en wat het effect daarvan was. Uiteindelijk is het daarom lastig om te zeggen of jouw campagne effectief was. |