Hou van ze of haat ze, Uggs laarzen zijn al geruime tijd een populaire modetrend onder jonge vrouwen. Ze zien eruit als comfortabele slippers die je voeten warm houden, zelfs in het koude winterklimaat. Het merk UGG, een geregistreerd handelsmerk van de in Californië gevestigde Deckers Outdoor Corporation, werd in 1978 in Zuid-Californië opgericht door Brian Smith en Doug Jensen, twee jonge Australische surfers. Het bedrijf had aanvankelijk een langzame start met slechts 28 verkochte paren in hun eerste seizoen, maar kreeg veel momentum en internationale erkenning in 1994 toen ze werden gedragen door het Amerikaanse Olympische winterteam. Ugg laarzen zijn er al lang voordat Smith en Jensen besloten om er een mainstream merk van te maken. Hun idee om deze schoenen onder de naam UGG te produceren en te verkopen, was eigenlijk geïnspireerd op een ambachtelijke sheepskin-laarsstijl uit Australië en Nieuw-Zeeland. Deze laarzen werden oorspronkelijk gedragen door schaapscharen in het begin van de jaren 1920 omdat ze bestand waren tegen wollen dooiers, waarvan bekend was dat ze hun gewone laarzen deden rotten. In het begin van de jaren zeventig werden Ugg-laarzen populair onder de competitieve surfers in Australië. Al snel nadat ze populair werden in de Australische surfscene, werden de laarzen, samen met de gescheurde jeans, verboden in de filmtheaters rond Sydney, waardoor ze nog meer populair werden op de jeugdmarkten als een teken van rebellie. Omdat ze zich van dit momentum bewust zijn, dachten Smith en Jensen dat het een goed idee zou zijn om een apart merk te creëren voor de productie en verkoop van deze laarzenstijl in de Californische surferscene. In 1979, een jaar nadat ze de winkel openden, droeg Jensen zijn deel van het bedrijf over aan Smith vanwege andere zakelijke verplichtingen. |