Passion 4 Web
Image default
Marketing

Social media kanaal kiezen voor jouw onderneming

Social media kanalen zijn slimme manieren waarmee je kunt communiceren met jouw klanten en leads. Als organisaties kun je er veel mee. Maar niet elk kanaal is geschikt voor jouw onderneming. Daarom vijf kanalen op een rij zodat jij een goede keuze kunt maken. 

  1. TikTok 

Dit populaire social media platform onder jongeren bestaat sinds 2017. Er wordt gebruik gemaakt van korte video’s en muziek. En inmiddels vinden ook YouTubers en influencers hun weg naar dit kanaal. Organisaties die zich richten op jongeren kunnen dit kanaal ook niet aan hen voorbij laten gaan. Een kanaal waarmee je visueel je boodschap goed kunt vertellen. 

 

Adverteren via TikTok is mogelijk. Op de “Voor jou” pagina worden deze advertenties zichtbaar wanneer gebruikers door video’s scrollen. Vrijwel alle gebruikers gebruiken TikTok via hun mobiele telefoon. Jouw advertentie neemt dus het hele scherm in beslag en komen direct aan bij de gebruiker. De opties voor targetten is nog minimaal. Alleen locatie en leeftijd is mogelijk. Organisaties in de mode, lifestyle, koken en muziek hebben het meeste baat bij TikTok. 

  1. Facebook 

Dit social media kanaal gaat zeker nog niet weg. Toch verdwijnen de jongeren wel van Facebook. De populariteit is groot onder een oudere doelgroep. Maar dit blijft een goed medium voor veel organisaties. Je kunt gemakkelijk een community opbouwen. Bovendien heb je veel mogelijkheden om jouw doelgroep te targetten. Zo maak je iedereen gemakkelijk bewust van jouw merk, product of dienst. Het is ook voor alle organisaties geschikt! 

  1. YouTube 

YouTube is groot en wordt gebruikt als zoekmachine naast Google. Het is een geschikte plek om vragen over jouw diensten of producten te beantwoorden. Het heeft een enorm bereik. Maak korte video’s met tips, inspiratie, weetjes of gewoon simpelweg uitleg. Ook voor intern gebruik is het handig. 

 

Een groot voordeel van YouTube is de grote hoeveelheid influencers op dit kanaal. Je kunt een fanbase opbouwen en jouw doelgroep goed aanspreken dankzij samenwerkingen met YouTubers. Het kan je veel verkeer en bekendheid opleveren. Het is geschikt voor alle organisaties. 

  1. LinkedIn 

LinkedIn is zeer geschikt voor zakelijke doeleinden. De doelgroep van LinkedIn reikt van 20 tot 65. Over het algemeen vind je hier hoogopgeleiden. Het is een sterk kanaal om vacatures te delen, mensen op de hoogte brengen van jouw successen en andere organisaties bereiken een eitje. Populaire content zijn zakelijke vlogs, mijlpalen, vacatures en updates. Dit kanaal is vooral geschikt voor business-to-business, bouw, marketing en zakelijke dienstverlening. 

  1. Clubhouse 

Een nieuw kanaal onder de social media is Clubhouse. Mensen kunnen hier live verschillende zaken bespreken. Je kunt luisteren of je in het gesprek mengen door je hand op te steken. De gesprekken zijn soms laagdrempelig, maar gaan zeker soms ook de diepte in. En voor je het weet zit in een kamer met een beroemdheid. 

 

Je maakt hier jouw organisatie zichtbaar door onderwerpen te bespreken die van belang zijn voor jouw bedrijf. Het doel is kennisverbreding. Dit kanaal is dus niet zozeer gericht op conversie, maar juist op de waarde van het gesprek. Zeker niet geschikt voor elke branche, maar wel slim om te gebruiken om je zichtbaarheid te vergroten. 

Maak een keuze op basis van intentie 

Wil jij gebruik maken van social media voor jouw online marketing? Zet dan een kanaal slim in en op de manier waarvoor het bedoelt is. Zo sluit je aan bij het doel van het kanaal. Denk na over de doelgroep en waar zij zich bevinden. Alleen zo sluit je aan jouw doelgroep en zet je het kanaal effectief in. Maak een keuze op basis van jouw intentie en jouw doelgroep om effectief gebruik te maken van social media. Of besteed je social media uit bij een specialist om zeker te weten dat het goed gaat.