Passion 4 Web
Image default
Aanbiedingen

5 aspecten die niet mogen ontbreken op jouw retourformulier

Als je een professionele MKB webshop begint, moet je er niet raar van opkijken als je in het begin meer tijd kwijt bent dan je gedacht had. Zaken waarvan je verwacht had dat ze zo geregeld zouden zijn kosten meer tijd en klanten komen ineens met vragen waar je geen rekening mee hebt gehouden. Met een kloppend retourformulier kun je een groot aantal problemen voor zijn.

Potentiële kopers willen namelijk weten welke rechten en plichten ze hebben nadat ze een aankoop hebben gedaan en een goed retourformulier schept een vertrouwensband. In dit blog gaan we een aantal aspecten langs die niet mogen ontbreken op jouw retourformulier.

Retourtermijn

De meeste discussies rondom retourneren, hebben te maken met de retourtermijn. Dit hangt vaak samen met een onduidelijk retourformulier. Sommige eigenaren van webshops doen hun retourpagina af met een zinnetje als ‘het artikel mag binnen 14 dagen worden teruggezonden’. Hier komt niet duidelijk naar voren of dat 14 dagen na het moment van ontvangst is of 14 dagen na de gedane bestelling. Wees hier dan ook concreet in.

Retourkosten

Marges zijn lang niet altijd even ruim bij bepaalde producten. Toch is uit onderzoek gebleken dat potentiële klanten sneller overstag gaan als er geen retourkosten worden berekend. Sterker nog: geen retourkosten zijn nóg belangrijker dan geen verzendkosten. Je kunt er dus voor kiezen om de verzendkosten aan de koper te laten, maar de eventuele retourkosten zelf te betalen. Als je het maar duidelijk vermeldt!

Uitzonderingen retourneren

Een ander onderdeel wat niet mag ontbreken op het retourformulier van jouw website, zijn de uitzonderingen. Misschien verkoop je wel een persoonlijk product als ondergoed, waarbij je niet het risico wilt lopen dat het gedragen wordt geretourneerd. Of wellicht is de verpakking van jouw product zo origineel, dat deze niet kapot mag zijn om ‘m te kunnen retourneren.

Retourmethode

Misschien run jij een dusdanig kleine webshop, dat het voor jou al voldoende is als iemand het te retourneren artikel in de doos stopt en het naar jou terugstuurt. Maar als jouw webwinkel groter is, doe je er goed aan om de koper een label aan te laten maken op jouw website. Zorg ervoor dat je communicatie hier helder over is.

Retourneren of ruilen?

Er is nogal een verschil tussen retourneren of ruilen. Bij ruilen heb je als ondernemer de zekerheid dat het bestede budget in jouw portemonnee blijft, waardoor jouw marges op orde blijven. Het aantal conversies daalt hier wel mogelijk door, aangezien de vrijblijvendheid van een bestelling groter is bij de optie tot retourneren. Laat hier dan ook geen twijfel over bestaan en neem het op in je retourformulier.

https://www.best4u-internetmarketing.nl/