Emotionele intelligentie is het vermogen om de eigen emoties te herkennen en te reguleren, en om de emoties van anderen te begrijpen. Een hoge emotionele intelligentie helpt bij het opbouwen van relaties, vermindert stress in teams, vermindert conflicten en verhoogt de arbeidstevredenheid. Emotionele intelligentie coaching is echter geen therapie. Een coach die de focus legt op de emotionele intelligente, richt op prestaties op de werkplek en het beperkende effect dat bepaald gedrag kan hebben op iemands vermogen om zijn werk samen met anderen uit te voeren. Laten we eens kijken naar 3 tips die het coachen van emotionele intelligentie kan bevorderen.
Om als coach op het gebied van emotionele intelligentie succes te hebben, is het van belang het onderwerp te bestuderen en beginnen met het ontwikkelen van de aspecten van je vaardigheden die moeten worden verbeterd. Een geloofwaardige coach moet immers een model hebben van het gedrag van de persoon die je wilt begeleiden! Dit is niet zo makkelijk als het aanvankelijk lijkt. Vele mensen hebben “blinde vlekken” – karakterfouten die zich al vroeg in ons leven hebben voorgedaan en die een deel van ons zijn dat we ze bij onszelf niet eens zien. Als coach is het dus belangrijk om regelmatig te werken met zijn eigen psyche en die relatief goed te kennen.
Kortom, het is belangrijk om continu verbetering te zoeken van jouw coachingsvaardigheden. Wil je afstuderen in het werkveld? Neem dan eens een kijkje bij de Post HBO opleidingen van TC Academy die op het gebied van coaching worden gegeven.
Wanneer je met verve jouw visie en waarden uitstraalt, begint dit meestal met het verwoorden van die visie en waarden. Er zijn hierbij twee niveaus te overwegen. Om te beginnen, jouw bedrijf kan een missie en kernwaarden hebben. Als coach in een organisatie moet je nagaan hoe goed de werknemers deze op persoonlijk gebied beheersen.
Als coach is het belangrijk te letten op het gebruik van de term “persoonlijke relatie”. Zelfs als je vrienden hebt op de werkvloer, betekent het niet dat je je professionaliteit moeten laten varen. Er zijn verschillende niveaus van intimiteit, en je wilt dat jouw relaties met medewerkers passen bij de werkplek. Het betekent echter wel dat je mensen moet bereiken en persoonlijk contact met hen moet maken, om meer te weten komen wat belangrijk voor hen is. Een goede coach interesseert zich in het begrijpen van de wensen, dromen en obstakels van zijn cliënten.
|